Kvalitetsrapporten skal indeholde følgende obligatoriske oplysninger om resultater for hver af kommunens folkeskoler og for det samlede skolevæsen:
- Karaktergivning ved 9.-klasseprøver, herunder med socioøkonomiske referencer
- Resultater af nationale test i dansk og matematik
- Overgang til og fastholdelse i ungdomsuddannelse
- Resultater af den obligatoriske trivselsmåling
- Klager til Klagenævnet for Specialundervisning (dog ikke krav om klager for hver enkelt skole).
De enkelte indikatorer er nærmere beskrevet i bekendtgørelsen.
Herudover skal kvalitetsrapporten for afgrænsede perioder indeholde bestemte fokuspunkter:
Kompetencedækning. Rapporten skal indeholde oplysning for kommunens samlede skolevæsen om, i hvilket omfang lærerne har undervisningskompetence fra læreruddannelsen i de fag, læreren underviser i, eller på anden vis har opnået en tilsvarende faglig kompetence. Oplysninger skal indgå i kvalitetsrapporter, der udarbejdes i skoleårene 2014/15, 2015/16, 2017/18, 2019/20 og 2021/22.
Inklusion. Rapporten skal indeholde oplysninger for kommunens samlede skolevæsen om andelen af folkeskoleelever i kommunen, der undervises i den almene undervisning. Oplysninger skal indgå i kvalitetsrapporter, der udarbejdes i skoleårene 2014/15, 2015/16, 2017/18 og 2019/20.
Desuden er muligt for de enkelte skoleforvaltninger at tilføje yderligere oplysninger til kvalitetsrapporten, som muliggør opfølgning på lokale mål for skoleområdet i en kommune. For at kunne se, hvilken udvikling en skole eller kommune er inde i, vil resultaterne, så vidt muligt, blive opgjort for de seneste tre tilgængelige år.