Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for understøttende undervisning

Understøttende undervisning styrker elevernes læring, læringsparathed, alsidige udvikling og sociale kompetencer

Understøttende undervisning bidrager til en balance mellem aktiviteter på og uden for skolen, til en balance mellem dybde- og breddefaglige aktiviteter og til en balance mellem forskellige læringsformer, herunder med og uden bevægelse


Understøttende undervisning tager udgangspunkt i et eller flere af følgende punkter

  • Samarbejde, fællesskab og trivsel
    Styrkelse af elevernes almene dannelse og forudsætninger for at indgå i og bidrage til en gruppes (herunder klassens og skolens) faglige og sociale kultur og fællesskab
     
  • Flerfaglig emneorientering
    Praktiske eller projektorienterede forløb med anvendelsesorienterede læringsformer
     
  • Omverdensorientering
    • Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, f.eks. gennem besøg hos/fra og samarbejdsaftaler med virksomheder og uddannelsesinstitutioner
    • Idræts- og kulturorientering, f.eks. gennem besøg hos/fra og samarbejdsaftaler med idrætsforeninger og kulturinstitutioner
    • Fagligt forældresamarbejde, f.eks. gennem forældrepræsentation eller forældreinddragende forløb


Eksempler:

  • Fødevareproduktion og ernæring
    • Biologi, madkundskab,…
    • Besøg fra/hos virksomheder og/eller forældre, der arbejder med fødevareproduktion eller fødevareforarbejdning
  • Sikker og ren energi
    • Historie, Natur/teknologi,…
    • Besøg fra/hos virksomheder og/eller forældre, der arbejder med energiproduktion, energiudnyttelse eller bæredygtighed
  • Privatøkonomi og samfundsøkonomi
    • Dansk, matematik,…
    • Besøg fra/hos finansielle institutioner og/eller forældre, der arbejde med privat- eller samfundsøkonomiske problemstillinger