Understøttende undervisning styrker elevernes læring, læringsparathed, alsidige udvikling og sociale kompetencer
Understøttende undervisning bidrager til en balance mellem aktiviteter på og uden for skolen, til en balance mellem dybde- og breddefaglige aktiviteter og til en balance mellem forskellige læringsformer, herunder med og uden bevægelse
Understøttende undervisning tager udgangspunkt i et eller flere af følgende punkter
- Samarbejde, fællesskab og trivsel
Styrkelse af elevernes almene dannelse og forudsætninger for at indgå i og bidrage til en gruppes (herunder klassens og skolens) faglige og sociale kultur og fællesskab
- Flerfaglig emneorientering
Praktiske eller projektorienterede forløb med anvendelsesorienterede læringsformer
- Omverdensorientering
- Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, f.eks. gennem besøg hos/fra og samarbejdsaftaler med virksomheder og uddannelsesinstitutioner
- Idræts- og kulturorientering, f.eks. gennem besøg hos/fra og samarbejdsaftaler med idrætsforeninger og kulturinstitutioner
- Fagligt forældresamarbejde, f.eks. gennem forældrepræsentation eller forældreinddragende forløb
Eksempler:
- Fødevareproduktion og ernæring
- Biologi, madkundskab,…
- Besøg fra/hos virksomheder og/eller forældre, der arbejder med fødevareproduktion eller fødevareforarbejdning
- Sikker og ren energi
- Historie, Natur/teknologi,…
- Besøg fra/hos virksomheder og/eller forældre, der arbejder med energiproduktion, energiudnyttelse eller bæredygtighed
- Privatøkonomi og samfundsøkonomi
- Dansk, matematik,…
- Besøg fra/hos finansielle institutioner og/eller forældre, der arbejde med privat- eller samfundsøkonomiske problemstillinger