Princip for elevernes brug af mobiltelefoner

Formål:

Vi ønsker i et undervisningsperspektiv at sætte fagligheden forrest og understøtte øget koncentration og nærvær.

Vi ønsker at skabe gode elevpauser med fokus på sociale fællesskaber uden skærme, hvor der i højere grad kommer fokus på bevægelse, interaktion, kommunikation og spil.

Bag anvendelsen af alle digitale enheder i undervisningen ligger nogle klare faglige, didaktiske og pædagogiske begrundelser.

Webetik og digital dannelse:

Vi har som skole en opgave i at arbejde kontinuerligt med at gøre eleverne bevidste om deres måde at kommunikere på i den virtuelle verden og på sociale medier.

I den forbindelse er vi som skole af den opfattelse, at der godt kan undervises i digital dannelse og digital etik uden at have mobilen i hånden.

Vi vil skabe opmærksomhed på, hvad der er etisk og moralsk god digital adfærd. Det betyder, at eleverne kun bruger deres mobile devices i skolen, når lærere og pædagoger har et fagligt og/eller socialt læringsmål med dens anvendelse.

Regelsæt:

• Alle elever på Øster Farimagsgades Skole afleverer deres mobiltelefon og/eller smartwatches i klassen, når de møder om morgenen og får dem låst ud igen efter sidste undervisningslektion.

• Mobiltelefonerne er også låst inde i pauserne og derfor skal elever med udgangstilladelse huske, at eventuelle madpenge skal være tilgængelige på kort eller kontanter.

• Er der behov for at komme i kontakt med sit barn akut i skoletiden, er det altid muligt via skolens kontor.

• Klassen aftaler, hvordan det gode frikvarter uden mobiltelefon understøttes.

• Overholdes princippet ikke inddrages mobiltelefonen på skolens kontor og kan hentes af forældrene.

• Mobiltelefoner kan stadig anvendes som digitalt kompenserende hjælpemiddel efter aftale med læreren, fx ved dysleksi og diabetes.

Bemærk: Alt hvad eleven medbringer er på eleven og forældrenes eget ansvar. Skolen har ikke en forsikring, der dækker bortkomne eller beskadigede ting.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 19. august 2023