Styrket udskoling

Vi styrker udskolingen i folkeskolen - Kbh!

Sådan styrker vi udskolingen på Øster Farimagsgades Skole

Københavns kommune besluttede i 2017 af afsætte ekstra midler til udskolingen (7.-9. klasse) i budgettet over en 4-årig periode. En tredjedel af midlerne bliver udlagt lokalt på skolerne. De resterende to tredjedele udlægges som puljemidler, skolerne kan søge - hver for sig eller på tværs af skolerne.

Læringssamtaler - den lokale indsats

På ØF har vi valgt at prioritere at bruge de lokalt udlagte midler på en styrket indsats, der især skal ramme de fagligt lavest scorende elever i udskolingen.

Èn af klassens primære lærere afholder hver uge læringssamtaler med udvalgte elever.

Læringssamtalerne har fokus på elevens mål og delmål, læringsstrategier, trivsel, mm. Samtalerne giver os mulighed for at få elevens stemme kontinuert med i udviklingen og tilrettelæggelsen af den bedst mulige undervisning for eleven. De er skruet sådan sammen, at det er hele barnet, vi sætter fokus på og samtaler om. Samtalerne forløber i en koncentreret indsats over en kortere eller længere periode for den enkelte elev.

Indsatsen er primært rettet mod de elever, der er ikkeuddannelsesparate og fagligt lavest scorende. Det vil det være den enkelte elevs udfordringer og handleplan, der er styrende for samtalens indhold og karakter.

"Feedback i udskolingen" er en indsats på tværs af 7 skoler - puljemidler, vi har søgt og fået Feedback i udskolingen er også en indsats baseret på læringssamtaler men med alle elever i 8. og 9. klasse. Læringssamtalerne er en måde at arbejde systematisk og helhedsorienteret med elementerne i UPV, elevernes faglige, praksisfaglige, personlige og sociale kompetencer. Læringssamtaler er således et redskab til at arbejde med kravene i uddannelsesparathedsvurderingen (UPVen) ved en rettet opmærksomhed mod den enkelte elevs udvikling og valg.

Samtalerne skal være læringsmotiverende for eleven og samtalens mål er, at eleven og læreren sammen reflekterer over den enkelte læring, selvstændighed og valgparathed.

Samtalerne skaber et rum, hvor den enkelte bliver set og hørt, og et fælles fokus, hvor der målrettet arbejdes fremadrettet med elevens læring.

Alle elever i 8. og 9.kl skal have fire læringssamtaler på et år.

Læs mere om hvordan vi i København styrker udskolingen på www.vivokser.kk.dk