Principper for kommunikation og skolehjemsamarbejde på ØF

Principper for kommunikation og skole/hjemsamarbejde på Øster Farimagsgades Skole og KKFO

Formål

På ØF skal al kommunikation mellem skole/KKFO og hjem være med til at sikre, at alle forældre kan og vil deltage i samarbejdet omkring barnet, så alle elever trives og bliver så dygtige, som de kan.

Skolen underretter løbende alle skolens forældre om skolens aktiviteter på Aula gennem nyhedsbreve og opslag. Lærerne/pædagogerne underretter løbende forældre om klassens aktiviteter på Aula.

Principper for brug af Aula

Vi vil gerne sikre en god dialog på Aula, derfor er det nødvendigt at:
• beskeder skrives i en anerkendende tone
• målrette beskeder og henvendelser og kun sende til relevante modtagere

En besked på Aula, der indeholder personlige oplysninger om eget eller andres børn, skal markeres som følsom af hensyn til de gældende GDPR-regler.

Vi anvender ikke Aula til at løse konflikter eller til personlig kritik af medarbejdere, andre forældre eller elever.
• Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet
• Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten

Det er skolens/KKFO’ens ansvar

• Skolen skal holde forældrene opdateret om barnets trivsel, udvikling og læring. Det sker primært via skole-hjemsamtaler, aftalte telefonopkald og møder, der kan aftales via Aula besked
• Skolen skal altid tage kontakt til forældre, hvis medarbejdere er bekymrede for barnets læring, trivsel eller udvikling. I Aula vil det ske via en besked for at aftale et møde eller telefonsamtale

Det er forældrenes ansvar
• Forældre forventes at holde skolen orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets skoledag. Forældrene tager kontakt til barnets lærere og/eller pædagoger via Aula besked, for at aftale et møde eller en telefonsamtale
• Forældre holder sig orienteret om barnets skolegang i Aula

• Forældre booker skole-hjem-samtaler via kalender i Aula, når de modtager en besked herom via Aula besked
Skole/hjem-samtaler:
Skole/hjem-samtaler tager udgangspunkt i elevens, lærernes, pædagogernes og forældrenes fortælling om den enkelte elev og dennes faglige og personlige udvikling. Skole/hjem-samtaler skal afholdes én gang årligt og når forældre, lærere eller pædagoger udtrykker et behov for det.  Samtalens dagsorden er kendt af både elev, forældre, lærere og pædagoger.

Skolen tilstræber en fælles kultur for skole/hjemsamtaler. Som udgangspunkt deltager eleven i alle samtaler mellem skole og hjem.

Forældremøder:
Forældremøder tager udgangspunkt i lærernes, pædagogernes og forældrenes fortælling om klassen og dens faglige og sociale udvikling og om undervisningens indhold. Forældremøder skal planlægges i et samarbejde mellem klassens kontaktforældre, lærere og pædagoger. Der skal afholdes forældremøde to gange årligt. Eleverne deltager ikke på forældremøder medmindre andet aftales. Møderne planlægges i et samarbejde mellem kontaktforældre, lærere og pædagoger.

Forældredeltagelse i undervisningen:
Lærerne/pædagogerne opfordres til at inddrage klassens forældre f.eks. i forbindelse med fremlæggelser, fremvisninger og udflugter. Det tilstræbes, at fremlæggelser og fremvisninger, hvortil klassens forældre inviteres, placeres i skoledagens ydertimer.

Sådan kontakter forældre skolen
• Skolens kontor har telefontid mandag - fredag kl. 07.30 – 15.00
• Skolens ledelse kan kontaktes på mail/telefon
• Skolens bestyrelse kan kontaktes på Aula eller mail JF. Skolebestyrelses fanen.
• Alle medarbejdere kan kontaktes via en besked i Aula. Man kan forvente at få svar inden for 2 dage. Er der brug for en egentlig samtale, kan man lave en aftale, så der er tid og ro til samtalen.

Vedtaget af skolebestyrelsen d. 27/4 2022