Princip for klassedannelse på Øster Farimagsgades Skole

Klassedannelse på Øster Farimagsgades Skole

Det er to situationer, der kan betyde, at klassers sammensætninger ændres:
1. Klassedannelse ved skolestart (dog senest ved udgangen af børnehaveklassen)
2. Klassedannelse senere i skoleforløbet – fx klassesammenlægninger, som følge af ændret antal elever i en eller flere klasser på en årgang eller andre klasseændringer.

1. Klassedannelse ved skolestart

På Øster Farimagsgades Skole arbejdes med start 1. maj 2023 med udskudt klassedannelse som metode, således at den endelige klassedannelse først sker efter efterårsferien.
Ved start i KKFO 1. maj grupperes eleverne. Fra skolestarten d. 1. maj og igennem starten af børnehaveklassen observeres eleverne af pædagoger og børnehaveklasseledere. I perioden lærer børn og voksne hinanden godt at kende. Der observeres, hvordan børnene fungerer sammen i arbejdsprocesser, socialt i forskellige sammenhænge, trivsel i forhold til kammeratskaber på tværs af grupperne etc. På basis af dette foretages den endelige klassedannelse af skolens ledelse.
Når den endelige klassesammensætning ligger fast, godkendes den af ledelsen. Skolebestyrelsen holdes løbende orienteret om forløbet under hele processen. Eventuelle ændringer i klassens sammensætning sker med forældreinddragelse, dog med det in mente at det alene er skolens ledelsen, der træffer beslutning om, hvilken klasse de enkelte elever hører til i. Klasserne i børnehaveklassen dannes ud fra nedenstående kriterier i ikke prioriteret rækkefølge. Data hertil indhentes fra børnehavernes overlevering gennem portalen ”Hjernen og Hjertet”, observationer af børnegruppen i perioden maj-oktober og dialog med forældrene.

Overordnede kriterier:
• Skabe lige store klasser og skabe så ligelig kønsfordeling som muligt.
• Børnenes relationer til hinanden med udgangspunkt i deres sociale kompetencer og med hensyntagen til velfungerende relationer.
• Børnenes faglige forudsætninger og motivation for læring.
• En jævn fordeling ud fra børnenes ressourcer.
• Elever med behov for særlig hensyntagen eller støtte.
• Hensyn til børnenes sproglige forudsætninger.
• Særlige individuelle hensyn.

ØF har gennem skoleåret 2022-23 gjort sig erfaringer med gruppedannelse inden endelig klassedannelse og gennem disse erfaringer er ønsket om dette princip for klassedannelse udsprunget. Fremadrettet evalueres hvert år på førskole(maj-projekt) og skolestarten både i medarbejdergruppen og på SB.

2. Klassedannelse senere i skoleforløbet eller andre klasseændringer

Som udgangspunkt søges det at bibeholde klassernes sammensætning til og med 9.klasse. Opstår der en situation, hvor klassesammenlægninger eller ændringer bliver nødvendige på baggrund af sociale, faglige
og/eller pædagogiske overvejelser/problemer eller begrundet i effektiv ressource-anvendelse, drøftes nødvendigheden og forslag til fremgangsmåde i skolebestyrelsen.

I henhold til de vedtagne principper i skolebestyrelsen er det herefter skolelederen/skoleledelsen, som træffer de konkrete beslutninger om klasseindplaceringen.

Vedtaget af skolebestyrelsen d. 26. april 2023.